środa, lutego 27, 2019

Matematyka i sztuka


Jedną z moich pasji artystycznych jest poszukiwanie różnych technik plastycznych, albo sprawdzanie jak można uzyskać określony efekt. Od pewnego czasu chodził za mną pomysł wykorzystania zjawiska grawitacji w malarstwie. Jest to dużo prostsze niż może się wydawać. Wystarczy przygotować farby, blejtram albo karton i coś, na czym można zawiesić pojemnik z farbą. No i oczywiście trochę miejsca, które można zachlapać farbami.

Ja wykorzystuję trójnóg, który rozstawiam na trawie i nie martwiąc się o bałagan zaczynam swoje malowanie. Wykorzystując zjawisko zwane matematycznym wahadłem, tworzę abstrakcyjne obrazy. Może ktoś powie, że to przecież banalne wykorzystanie grawitacji. Pojemnik z farbą zawieszony na sznurku po wprawieniu w ruch wykonuje koliste ruchy, dążąc do zatrzymania się w pionie. Powstają spiralne linie lub rzędy kropek na jednym dużym lub na kilku mniejszych płaszczyznach. No tak, moje działanie ogranicza się do zawieszenia na sznurku odpowiednio przygotowanej farby. Ale dla mnie to, co powstaje w tym działaniu, to dopiero pierwsza cześć tworzenia obrazu.



Kiedy wyschnie warstwa farby, której pozwoliłam swobodnie „pobujać się”, zaczynam wypełniać powstałe przestrzenie. Podobnie jak przy tworzeniu monotypii zaczynam analizować, przyglądać się i decydować o ostatecznym wyglądzie obrazu. Kiedy zapraszam na moje  warsztaty, podkreślam, że nie potrzeba zdolności plastycznych żeby wziąć w nich udział. I to jest najlepszy przykład. Na moich warsztatach istotą rzeczy jest sam proces tworzenia, uspokajający widok spływającej farby, hipnotyzujący ruch wahadła.

Podczas tworzenia można zapomnieć o codziennych sprawach, zrelaksować się przy tworzeniu swojego obrazu. Już nie mogę się doczekać tego ciepłego czasu w ogrodzie ze sztalugami i farbami! Ale jeszcze trochę cierpliwości - dlatego zapraszam na wiosenne warsztaty z rzeźbą - wielkanocne baranki będziemy tworzyć w Tarnowie, w mojej prywatnej pracowni! 
Potrzebna tylko kostka masła i dobry humor - resztą zajmę się ja. Datę uzgodnimy po zebraniu się grupy. Zapraszam do zapisywania się w komentarzach lub mailowo.

Wszystkich zainteresowanych moimi zajęciami proszę o kontakt mailowy




Fot.: przykłady zastosowania wahadła z farbą, Pinterest.com



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Monotypia DB , Blogger